Dit is een website van vakbond De Unie, voor het grondpersoneel van KLM.

REACTIE REINIER CASTELEIN OP KRIMP SCHIPHOL

Zoals je vandaag vast al gehoord hebt, heeft Minister Harbers besloten Schiphol een krimpscenario op te leggen. Wat dit besluit voor jou en je collega’s kan betekenen weten we nog niet exact. Hierbij delen we je wel de reactie die ik als voorzitter van De Unie primair heb gegeven. Zo’n reactie is natuurlijk nooit volledig. Maar we willen wel snel duidelijk maken wat we van het besluit vinden.

De volgende reactie is zojuist aan de media gestuurd:

Reactie Reinier Castelein van vakbond De Unie op krimpbesluit Schiphol:

Ongecontroleerd verlies aan verbinding met de buitenwereld door roekeloos besluit. 

“Roekeloos kiezen voor krimp is een keuze voor een ongecontroleerd verlies van verbindingen met het buitenland terwijl de luchtvaart wereldwijd explosief groeit. Demissionair VVD minister Harbers voert het D66 beleid uit tot de laatste snik”, dat zegt Reinier Castelein van Vakbond De Unie.

“Luchtverbindingen zijn net als snelwegen en treinrails onderdeel van de infrastructuur van ons land. Dit besluit is te vergelijken met het 1 baans maken van de A15. In dat geval zou er veel minder vervoer via de Rotterdamse haven plaatsvinden. Schiphol is onderdeel van de poort naar Europa. Die poort moet je juist open zetten niet afsluiten.” legt Castelein uit.

“Nederland beschadigt met deze strategie een belangrijke economische verbindingsader. Een keuze die niet goed onderbouwd is, bovendien gebouwd op verouderde cijfers uit 2014 toen er nog met luidruchtigere toestellen gevlogen werd. Dit besluit is vooral genomen voor de politieke beeldvorming in plaats van inhoudelijke juistheid. De beleving van geluidshinder zal niet afnemen. 

Vanwege regelgeving over het verdwijnen van slots, zal KLM onevenredig hard geraakt worden. Daarmee speelt het kabinet luchtvaartmaatschappijen als Qatar en Emirates in de kaart. Die maatschappijen kennen slechtere arbeidsomstandigheden en tanken in eigen land voor de heen en terugvlucht. Daarmee zijn ze aantoonbaar vervuilender dan KLM. Snijden in de infrastructuur van de luchtvaart leidt tot veel Nederlands baanverlies van hoogwaardig opgeleide professionals.”

“De hub functie van Schiphol komt onder druk te staan, wat gaat leiden tot economische schade in andere sectoren, waarmee er uiteindelijk ook maatschappelijke schade ontstaat.”

“Nederland wordt door de Amerikanen ‘teruggepakt’ op bestemmingen waar KLM geen invloed op heeft.” Volgens Castelein is dat een groot risico waar de minister roekeloos aan voorbij gaat. “Het precaire netwerk van een luchtvaartmaatschappij gedijt bij betrouwbaarheid. KLM had niet voor niets jarenlang de slogan, ‘the reliable airline’. De keuze van Harbers is een keuze voor een ongecontroleerd verlies van verbindingen met het buitenland terwijl de luchtvaart wereldwijd explosief groeit.” De vakbondsman krijg het niet uitgelegd. “Onvoorstelbaar dat juist een VVD minister deze keuze maakt. En dat terwijl hij demissionair is.”

Check de Linkedin post van Reinier en discussieer mee! ->->->

Bron: Vakbond De Unie

RECENT NIEUWS

KLM heeft besloten om de arbeidsmarkttoeslag voor specifieke werknemersgroepen, waaronder de IT-sector,

>>

Eindejaarsbericht De Unie: Aan het einde van het jaar is het altijd goed om even terug – en vooruit te kijken.

>>

CHROOM6 Compensatieregeling

>>