Dit is een website van vakbond De Unie,
voor het grondpersoneel van KLM.

Update cao Grond

Er is de afgelopen weken veel gebeurd. Daarom willen we via deze info weer een update geven. Blij dat er weer wordt gesproken over de nieuwe Grond cao en zorgen over het besluit van Air France en Delta.

Stakingen voorlopig gestopt

Er is veel gezegd en geschreven over de totstandkoming van de nieuwe cao: over het eerdere resultaat dat De Unie samen met VKP en NVLT met KLM heeft bereikt, en over de stakingen. Dat heeft geleid tot veel en vaak heftige discussies – niet alleen in de media, maar ook onderling tussen collega’s. Dat vinden wij pijnlijk en zorgelijk. Niet omdat de nieuwe cao niet belangrijk zou zijn – integendeel – maar vooral omdat KLM voor grote uitdagingen staat. Nu FNV en CNV hebben besloten de stakingen voorlopig (tot 1 november) op te schorten en weer met KLM in gesprek te gaan, heeft het nu weinig zin om deze discussies opnieuw te voeren.

Wel goed om nogmaals te benadrukken is dat, anders dan de afgelopen weken soms is gesuggereerd, De Unie nog geen akkoord of definitieve ‘deal’ met KLM heeft gesloten. Dat kan ook niet, omdat wij onze leden – bewust – nog niet hebben geraadpleegd. Ons doel is steeds geweest om een nieuwe cao af te spreken, liefst met steun van alle bonden. Daarom hebben wij gewacht met ledenraadpleging. Dat geduld hebben we nog steeds.

Wij zijn dan ook blij dat er weer wordt gesproken, en we zullen ons steentje bijdragen aan het zo snel mogelijk realiseren van een nieuwe cao. Verder staken zou, gezien de situatie waarin KLM zich bevindt, niet verantwoord zijn. De schade is groot. Niet alleen financieel, maar ook voor het imago van KLM.

Er ligt in de basis een redelijk voorstel dat past bij de lastige situatie waarin KLM zich bevindt. Althans, dat vinden wij. Veel eerdere verslechteringsvoorstellen in het kader van meer flexibiliteit zijn van tafel. En er is geen sprake meer van een nullijn, maar van een structurele loonsverhoging en een verbeterde winstdelingsregeling (weer op het oude niveau, gelijk aan Cabine en Cockpit). Daarnaast bevat het voorstel een nieuw, goed sociaal plan, afspraken over zware beroepen en structurele afspraken over gesubsidieerde deeltijd vanaf 60 jaar. Laten we op basis van dit voorstel proberen ook FNV en CNV alsnog ‘aan boord’ te krijgen, zodat we samen de uitdagingen kunnen aangaan waarvoor KLM staat. Want de echte strijd voeren we niet intern, maar extern.

Besluit Delta en Air France

Begin deze week hebben Delta en Air France aangegeven dat KLM op Schiphol niet langer verantwoordelijk zal zijn voor de afhandeling van hun toestellen. Ze gaan op zoek naar een andere afhandelingspartner. Voor KLM is dit uiteraard een pijnlijke en zorgelijke ontwikkeling, met de nodige gevolgen – uiteraard ook voor de werkgelegenheid.

De directie van KLM heeft hierbij een verband gelegd met de recente stakingen. Hoewel we dat verband niet kunnen uitsluiten, denken wij dat het besluit niet uitsluitend daardoor is genomen.

De exacte impact is op dit moment nog niet duidelijk. We volgen de situatie uiteraard op de voet. En omdat we verwachten dat het besluit van Air France en Delta gevolgen heeft voor de werkgelegenheid, vinden we het belangrijk dat er snel duidelijkheid komt over de sociale consequenties (sociaal plan / bijlage 15).

Sociaal plan Back on Track en bijlage 15

Enige tijd geleden hebben alle vijf grondbonden een principeakkoord bereikt met KLM over een sociaal plan in het kader van het Back on Track-programma (BoT). Dit sociaal plan biedt collega’s die hun baan verliezen, zekerheid over de gevolgen daarvan. De kern: geen gedwongen ontslagen en ruime mogelijkheden voor vrijwillig vertrek.

De leden van De Unie, VKP en NVLT hebben dit plan al goedgekeurd. De collega’s van FNV en CNV hebben bij aanvang van de stakingen hun ledenraadpleging helaas stopgezet. Daardoor is er nog steeds geen duidelijkheid. Voor de collega’s die geraakt worden door BoT is dat niet alleen pijnlijk, maar inmiddels ook niet meer uit te leggen. Nu de gesprekken zijn hervat, gaan we ervan uit dat er ook hierover snel duidelijkheid komt.

Ook is het belangrijk dat er snel een nieuwe Bijlage 15 komt. Als onderdeel van de nieuwe cao of als nieuw sociaal plan. De huidige versie biedt onvoldoende zekerheid. Met het huidige voorstel van KLM (in essentie gebaseerd op principeakkoord met 5 bonden van het sociaal plan BoT) zou KLM opnieuw een van de betere sociaal plannen van Nederland hebben. Dat is verdedigbaar en geeft rust en duidelijkheid voor de toekomst.

Tot zover deze update

Komende dagen/weken worden de gesprekken hervat. Inzet is om alsnog te komen tot afspraken met alle bonden. Liefst zo snel als mogelijk. Daarmee zouden verdere stakingen definitief van de baan zijn. En daar gaan wij voor.

We houden je zoals altijd op de hoogte van alle verdere ontwikkelingen en vorderingen – hoe groot de uitdagingen ook zijn.
In jouw belang!

Met vriendelijke groet,

Huug Brinkers
Belangenbehartiger