Deze week zijn de onderhandelingen voor de Grond cao gestart. Zoals we in de vorige nieuwsbrief al hebben aangegeven, gaat De Unie voor koopkracht, IPB en het afmaken van zaken waar we ooit aan begonnen zijn. In deze info een korte update.
Voorstellen KLM
In de vorige nieuwsbrief hebben we ook de voorstellen van KLM met je gedeeld. Op basis van de tegenvallende resultaten gaat KLM vol op de rem. KLM biedt geen loonsverhoging voor de komende twee jaar en er wordt een productiviteitsverbetering van 5% nagestreefd in alle domeinen. Daarmee wil KLM de aangekondigde en belangrijke ombuigoperatie ‘Back on Track’ (in totaal zo’n 450 miljoen euro) voor een belangrijk deel realiseren. Volgens Marjan Rintel is dit een ‘bittere noodzaak’.
Standpunt De Unie
Wij hebben KLM laten weten dat we snappen dat het huidige resultaat van KLM en de ambitieuze investeringsagenda lastig samengaan. Om te kunnen blijven investeren, is een goed resultaat nodig. Maar dan gaat het niet alleen om kosten, maar ook om opbrengsten en goed management.
Wij vinden het moeilijk te begrijpen dat de grondmedewerkers van KLM nu de rekening moeten betalen. Het niet kunnen benutten van de volledige ICA-capaciteit (gebrek aan piloten), de hogere kosten van Schiphol en de dreiging van een eventuele beperking van het aantal vliegbewegingen zijn immers niet de grondmedewerkers aan te rekenen.
De rek bij de grondmedewerkers lijkt eruit. Goede loonafspraken in de huidige cao hebben ervoor gezorgd dat KLM een belangrijk deel van de arbeidsmarkttoeslagen heeft stopgezet. KLM wil toch niet terug in de tijd en opnieuw arbeidsmarkttoeslagen moeten introduceren om marktconform te blijven? Ook verdere flexibilisering heeft vaak een negatieve invloed op de werkdruk en het ziekteverzuim. En die zijn al hoog! En dan hebben we het nog niet eens over de mogelijke impact van de aangekondigde reductie van het aantal medewerkers bij Grond (terug naar het aantal van begin 2024).
Hoe verder?
Dat is een vraag die wij op dit moment niet echt kunnen beantwoorden. Pijnlijk genoeg zijn de echte gevolgen van alle ‘Back on Track’-maatregelen nog steeds niet duidelijk, en onze inzet en die van KLM voor de nieuwe cao liggen mijlenver uit elkaar.
Volgende week gaan de onderhandelingen bij Grond verder. Daarmee lijken we voor te lopen op de onderhandelingen bij Cabine en Cockpit. We gaan in eerste instantie verder praten over een aantal nog lopende zaken uit de vorige cao. De echte loononderhandelingen zullen pas eind januari 2025 in Multi-verband (alle vakbonden) plaatsvinden.
Poll (peiling)
Begin volgende week ontvang je van ons nog een aantal vragen over de voorstellen van KLM. In een korte poll gaan we jullie meer in detail vragen wat jullie van de flex-voorstellen van KLM vinden. Met de uitkomst kunnen we, in aanvulling op de eerdere enquête, KLM blijven wijzen op de mening van onze leden. We blijven tenslotte naar jullie luisteren. Nu KLM nog!
Tot zover deze update.
We houden jullie op de hoogte.
Met vriendelijke groet,
mede namens de delegatieleden,
Huug Brinkers
Belangenbehartiger