Aanstaande maandag 25 november starten de cao-onderhandelingen voor een nieuwe Grond cao bij KLM. In aanloop naar deze onderhandelingen zijn we door KLM geïnformeerd over de situatie waarin het bedrijf zich bevindt, en hebben onze leden de gelegenheid gehad om door middel van een enquête hun mening kenbaar te maken.
Situatie KLM
De situatie waarin KLM zich momenteel bevindt, is complex. Er is onzekerheid over de positie van Schiphol (aantal vliegbewegingen). Door hogere kosten (onder andere de havengelden van Schiphol), het gebrek aan voldoende vliegers en de beschikbaarheid van de vloot, staan de resultaten van het bedrijf onder druk. Daarbij spelen de toestand in de wereld, de publieke opinie, de overheid en de internationale concurrentie een belangrijke rol. Dit terwijl het bedrijf – om te kunnen overleven – meer dan ooit moet investeren.
Enquête
Meer dan 450 leden hebben de moeite genomen de eerder genoemde enquête in te vullen over wat zij belangrijk vinden bij onze inzet voor de komende cao-onderhandelingen. Ik wil van de gelegenheid gebruikmaken om iedereen die aan de enquête heeft deelgenomen daarvoor te bedanken. Daarmee hebben we een representatief en duidelijk beeld gekregen van de mening en de wensen van onze leden. Pensioen, inkomen, IPB en werkdruk zijn de belangrijkste thema’s. Lees hier de volledige uitkomst van de enquête en hier van de samenvatting.
Voorstellenbrief De Unie
Je kunt onze voorstellenbrief hier lezen. Met deze voorstellen willen we recht doen aan de mening van onze leden. De nadruk zal wat ons betreft liggen op KOOPKRACHT, IPB en ‘afmaken waar we ooit aan begonnen zijn’. Over de eventuele impact van Back on Track op de cao zijn de leden duidelijk geweest. Er zijn zorgen, maar de berichtgeving over Back on Track mag geen invloed hebben op onze inzet aan de cao-tafel. En dat is een duidelijke boodschap!
Mocht je naar aanleiding van de voorstellenbrief nog vragen, opmerkingen of aanvullingen hebben, laat het ons dan weten.
Voorstellen KLM
Afgelopen woensdag heeft KLM ons de eigen voorstellen voor de cao toegestuurd. En hoewel we begrip hebben voor de situatie waarin KLM zich bevindt, zijn we toch wel een beetje verrast. Na de vorige keer een mooie cao te hebben afgesloten, lijkt KLM nu vol op de rem te gaan. Nog voordat de volledige impact van Back on Track duidelijk is (dit duurt ook wel lang), wordt er – als het aan KLM ligt – eerst flink ingegrepen in de ontwikkeling van jouw arbeidsvoorwaarden. En dat begrijpen we niet. Daarbij komt dat de hardwerkende grondmedewerkers er niets aan kunnen doen dat KLM vanwege een tekort aan vliegers niet in staat is de volledige capaciteit van het (ICA) netwerk te benutten. Ook dit heeft een flink negatief effect op het resultaat van KLM.
Het vervolg
Komende weken staan er zes onderhandelingsdagen voor de Grond cao gepland. Hoe die zullen verlopen, weten we uiteraard nog niet. Wat we wel weten, is dat er wel ‘iets’ te bespreken valt. Eind januari staan er twee onderhandelingsdagen gepland om in een zogenaamd multiverband (alle bonden vanuit alle domeinen) tot een definitief akkoord te komen over de gezamenlijke onderwerpen, zoals de lonen. En dat zal nog een hele klus worden…
Zoals altijd houden we je op de hoogte van de verdere ontwikkelingen aan de cao-tafel.
Met vriendelijke groet,
Belangenbehartiger