Afgelopen woensdag, 7 mei 2025, hebben we opnieuw met KLM over de cao gesproken. Inmiddels was dit het 21e overleg. We hebben vooral veel aandacht besteed aan het vernieuwen van bijlage 15 van de cao. Dit is belangrijk, omdat medewerkers die te maken krijgen met boventalligheid (ook in het kader van Back on Track) snel zekerheid moeten krijgen over hun situatie. Hoewel we een serieuze poging hebben gedaan om tot een deal te komen, is dit (nog) niet gelukt.
Bijlage 15
De Unie en de collega-bonden hebben als uitgangspunt genomen dat de waarde van de huidige bijlage 15 niet ter discussie mag staan en dat in het kader van Back on Track gedwongen ontslagen niet acceptabel zijn. We hebben je hier eerder al uitgebreid over geïnformeerd. Na vele overlegrondes hebben wij KLM op hoofdlijnen een soort ultiem voorstel gedaan, waarbij de bemiddelingsactiviteiten uit de huidige bijlage 15 gehandhaafd blijven en de beëindigingsvergoeding (ook bij vrijwillig vertrek) wordt vastgesteld op één maandsalaris per dienstjaar. KLM heeft hier afwijzend op gereageerd. Zij willen de bemiddelingstermijnen verkorten en bieden een lagere vergoeding – een vergoeding die in principe alleen wordt betaald bij een gedwongen ontslag.
Cao
Over looptijd en loon is nog steeds niet onderhandeld. Wel is er opnieuw gesproken over meer flexibiliteit. KLM wil de verhouding vast/flex aanpassen, de aanzegtermijn voor R-diensten verkorten, meer KV als losse uren kunnen inroosteren en 10-uursdiensten introduceren bij E&M. Voor ons blijven dit lastige onderwerpen, waarover we alleen afspraken kunnen maken als er sprake is van vrijwilligheid én passende compensatie.
Hoe verder?
Al langer maken wij ons grote zorgen over het gebrek aan voortgang en resultaten van het overleg. De oude cao is afgelopen (en door KLM opgezegd) en er zijn inmiddels al 21 (!) overlegrondes geweest. Volgens ons een nieuw record en er is nog steeds geen zicht op een deal. In de andere domeinen is het niet veel beter.
Volgende week hebben we nog twee overlegrondes gepland. In dat overleg gaat KLM ons een integraal voorstel doen. Daarna maken we de balans op.
De Unie in de (nieuwe) OR
Afgelopen periode zijn er verkiezingen geweest voor de nieuwe ondernemingsraad (OR) en groepscommissies. Zoals je weet, hebben een aantal Unie-leden zich ook verkiesbaar gesteld. Het goede nieuws is dat we een zetel (en een plaatsvervanger) in de OR (kiesgroep MSG) hebben weten te bemachtigen en dat ook een flink aantal Unie-kandidaten in de groepscommissies zijn verkozen. Wij zijn daar erg blij mee en wensen al onze medezeggenschappers veel succes in deze uitdagende tijd voor KLM. Natuurlijk willen we ook iedereen bedanken die op één van onze kandidaten heeft gestemd!
Met vriendelijke groet,
mede namens de delegatieleden,
Huug Brinkers
Belangenbehartiger