Dit is een website van vakbond De Unie,
voor het grondpersoneel van KLM.

KLM Grond: Vertrouwen in de toekomst, maar bezorgd over huidige KLM-resultaten

Afgelopen vrijdag hebben wij van CFO Bas Brouns een toelichting gekregen op de halfjaarcijfers van KLM. Na een tegenvallend 1e kwartaal ook nu een tegenvallend 2e kwartaal. Hoewel het 2e kwartaal wel een positief resultaat heeft opgeleverd, zijn de halfjaarcijfers nog steeds zorgwekkend.

Zorgen

De Unie heeft dan ook zorgen geuit over de recente halfjaarresultaten van KLM. In de eerste zes maanden van 2024 noteerde KLM een negatief operationeel resultaat van 31 miljoen, vergeleken met een winst van 129 miljoen in dezelfde periode in 2023. De omzet steeg licht naar 6 miljard, tegen 5,6 miljard in de eerste helft van vorig jaar. Het aantal passagiers dat KLM in het eerste halfjaar verwelkomde, bedroeg bijna 16 miljoen.

De luchtvaart is grillig. De vraag naar vliegen is nu groot en de ticketprijzen zijn goed. Dit zou juist de tijd moeten zijn dat KLM vet op de botten krijgt voor eventueel mindere tijden. Maar met deze resultaten gaat dat onvoldoende lukken. Bovendien loopt de cao binnenkort af en staat de directie voor een flink aantal dilemma’s.

Dilemma’s

Naast vaak lastige externe factoren zoals de discussie op Schiphol over het aantal vliegbewegings staat KLM voor een aantal complexe dilemma’s. Dilemma’s die een aanzienlijke impact hebben op de operaties en diensten. Ten eerste ziet de luchtvaartmaatschappij de kosten stijgen. Dit drukt de resultaten terwijl de geplande investeringen (onder andere in de nieuwe vloot) enorm belangrijk zijn. Daarnaast kampt KLM met een erfenis uit het verleden van een aanhoudend gebrek aan voldoende personeel, met name vliegers en technici, waardoor de continuïteit van de operatie maar niet verbetert. De werkdruk voor het huidige personeel blijft hierdoor hoog, wat leidt tot een hoog ziekteverzuim. Deze problemen vereisen urgente en innovatieve oplossingen om de kwaliteit en betrouwbaarheid van KLM’s dienstverlening te waarborgen.

Duidelijkheid

Het wordt dus tijd dat de directie van KLM snel keuzes gaat maken. Zeker met de aflopende cao en de wisselende marktomstandigheden in de luchtvaartindustrie. De directie heeft in reactie op de cijfers wel maatregelen aangekondigd, maar op dit moment is het niet duidelijk wat daarmee precies wordt bedoeld. Wij vinden dat ‘ongemakkelijk’ en zullen aandringen op duidelijkheid, zodat medewerkers weten waar ze aan toe zijn en de resultaten van KLM snel verbeteren.

Met vriendelijke groet,
Huug Brinkers en Wicher van der Hoef

Belangenbehartigers