De afgelopen periode hebben we opnieuw meerdere keren overlegd met KLM over de gevolgen van Back on Track (BoT) en de nieuwe cao. Hoewel er nog geen overeenstemming is bereikt, leek het ons goed je opnieuw te informeren over de stand van zaken.
Back on Track (BoT)
Eerder hebben we je laten weten dat De Unie, samen met de andere grondbonden, op basis van artikel 4.3 van de cao een negatief advies heeft uitgebracht. Wij beschouwen de voorgestelde reductie van banen in het gronddomein als uiterst onverstandig en hebben KLM dringend verzocht af te zien van maatregelen die leiden tot een vermindering van het aantal arbeidsplaatsen in het gronddomein, en/of maatregelen die boventalligheid veroorzaken.
KLM heeft hier snel op gereageerd en bevestigd dat de reductie van arbeidsplaatsen weliswaar geforceerd is, maar volgens hen onvermijdelijk gezien de huidige financiële situatie. KLM heeft de grondbonden bedankt voor hun advies en aangegeven het adviestraject verder voort te zetten met de ondernemingsraad.
Uiteraard vinden wij deze reactie teleurstellend. Dit betekent voor ons dat wij ons blijven verzetten tegen eventueel gedwongen ontslagen.
Cao en bijlage 15
In de bijlage 15 van de cao worden de personele gevolgen bij reorganisaties geregeld. De ondernemingsraad heeft eerder aangegeven dat de huidige bijlage 15 op onderdelen niet uitvoerbaar is, en dat zij daarom geen advies kunnen en zullen geven op de reeds ingediende BoT-adviesaanvragen. Wij zijn het daarmee eens.
In de gesprekken met KLM van de afgelopen weken lag de nadruk dan ook op het moderniseren van de bijlage 15. En moderniseren betekent voor ons niet versoberen. We zijn steeds uitgegaan van de waarde van de huidige regeling, of het nu gaat om herplaatsing, bemiddeling of vergoedingen. Daarbij willen we de onderdelen die nog wél uitvoerbaar zijn, zoveel mogelijk ongewijzigd laten.
Hoewel er zeker nog geen sprake is van een akkoord, worden er wél stappen gezet. En dat is op zichzelf goed nieuws, omdat we zo snel mogelijk duidelijkheid willen bieden aan medewerkers die nu in onzekerheid verkeren.
Het is ook goed om te vermelden dat – zodra we een akkoord bereiken over de bijlage 15 – het onze inzet is dat de nieuwe afspraken pas per 1 januari 2026 in werking treden. Voor alle reorganisaties in 2025 (inclusief BoT) willen we met KLM aparte afspraken maken, met als uitgangspunt: geen gedwongen ontslagen. In die afspraken richten we ons uitsluitend op herplaatsing, bemiddeling en vrijwillig vertrek. Uiteraard laten we ons daarbij inspireren door de nieuwe bijlage 15. Maar zover is het nog niet…
‘Aangezegd’ of niet?
De afgelopen weken zijn veel medewerkers – al dan niet persoonlijk – geïnformeerd over de gevolgen van de plannen van KLM. Voor een groot aantal grondmedewerkers zou dit betekenen dat zij hun baan verliezen. In veel gevallen zijn deze gesprekken opgevat als een soort ‘aanzeggingsgesprek’. Wij kunnen echter niet vaak genoeg benadrukken dat daarvan géén sprake kan zijn. We hebben KLM hier herhaaldelijk op gewezen. Zolang de ondernemingsraad geen advies heeft uitgebracht en KLM geen formeel besluit heeft genomen, kan de situatie nog veranderen – ook al lijkt dat misschien een formaliteit. Heb je hiermee te maken (gehad) en heb je daar vragen over? Neem dan gerust contact met ons op via huug.brinkers@unie.nl.
Het vervolg
Recent heeft KLM in een cao-update gemeld dat de collega’s van de NVLT opnieuw de cao-tafel hebben verlaten in verband met een voorstel van KLM omtrent het verlengen van de arbeidsmarkttoeslag voor technici. Goed om te vermelden is dat wij het met de NVLT inhoudelijk eens zijn als het gaat om afspraken voor technici in de nieuwe cao. Vanwege het dreigende tekort aan technici hebben wij daar zelf ook aandacht voor gevraagd in onze eigen voorstellenbrief.
Medio mei worden de gesprekken hervat. Niet alleen over de bijlage 15, maar ook over alle andere cao-onderwerpen. We zullen je daar later verder over informeren. De huidige cao is op 1 maart verlopen, en het feit dat er nog geen nieuwe cao is, vinden wij ongewenst.
Zoals gebruikelijk maakt KLM cao-afspraken over loon en looptijd in zogeheten multi-verband, dus met alle bonden van alle domeinen gezamenlijk. Uit informatie van KLM blijkt dat er in andere domeinen momenteel weinig tot geen voortgang is in de cao-gesprekken. Dat kan op termijn invloed hebben op de snelheid waarmee er in het gronddomein afspraken gemaakt kunnen worden. Wij maken ons daar zorgen over, want we willen zo snel mogelijk een nieuwe cao. Jullie verdienen dat!
Tot slot
We realiseren ons dat het voor velen van jullie momenteel hard werken is in deze drukke periode voor KLM. We wensen je ondanks alles fijne paasdagen toe en houden je uiteraard op de hoogte van het vervolg.