Dit is een website van vakbond De Unie,
voor het grondpersoneel van KLM.

‘Geen gedwongen ontslagen’ wat De Unie betreft!

Afgelopen twee dagen hebben vakbonden en KLM in een multi-overleg getracht het cao-overleg weer vlot te trekken. Dit is nodig omdat er tot nu toe in alle domeinen nog weinig tot niets is bereikt. Op deze manier gaat het niet lukken om voor afloop van de huidige cao tot een nieuwe cao te komen. Tijdens de besprekingen zijn we door KLM verrast met de mededeling dat KLM in de kantoororganisatie 250 arbeidsplaatsen wil schrappen, en daarbij gedwongen ontslagen niet uitsluit. In deze informatie willen we jullie verder informeren over de stand van zaken en de insteek van De Unie.

Cao-overleg

Bij De Unie is de zorg over het uitblijven van enige voortgang in de cao-onderhandelingen onverminderd groot. Tijdens de start van het tweedaagse multi-overleg heeft CFO Bas Brouns opnieuw een update gegeven over de financiële situatie van KLM. Conclusie is dat de situatie niet veel anders is dan vorig jaar. De huidige resultaten zijn onvoldoende om de ambitieuze investeringsagenda, vooral in de nieuwe vloot, in het geplande tempo te kunnen financieren. Daarover is geen verschil van mening. Waarover wel verschil van mening bestaat, is hoe KLM tot een verbetering van de resultaten wil komen. En die discussie is onveranderd.

KLM houdt vast aan de ingeslagen weg en wil ook binnen het gronddomein kosten reduceren door productiviteitsverbetering (inclusief het schrappen van banen en het ‘moderniseren’ van bijlage 15) en de ‘nullijn’. Voor ons is dit een onbegaanbare weg. Veel maatregelen uit Back on Track, zoals onder andere het vergroten van de verdiencapaciteit van KLM en het terugdringen van het ziekteverzuim, zijn eigenlijk ‘business as usual’. Niets houdt KLM daarbij tegen. Daarnaast moet KLM vooral trachten het netwerk volledig te benutten door de capaciteit op orde te krijgen. En dat probleem los je niet op door de arbeidsvoorwaarden van het grondpersoneel te versoberen…

Om uit de impasse in het cao overleg te komen, heeft KLM twee ‘facilitators’ in de arm genomen. Na alle vakbonden apart gesproken te hebben, zijn we gisteren gestart met een gesprek over de in hun ogen vier belangrijkste dilemma’s. Dit gesprek hebben we gisteren – als grondbonden gezamenlijk – beëindigd toen bleek hoe groot de impact was van het persbericht van KLM over de voorgenomen reductie van 250 arbeidsplaatsen in de kantoororganisatie.

Geen gedwongen ontslagen

Afgelopen dinsdag heeft KLM ons – onder strikt embargo – geïnformeerd over een reductie van 250 arbeidsplaatsen, waarbij gedwongen ontslagen niet zijn uitgesloten. Meer informatie dan in het persbericht vermeld staat, hebben we niet ontvangen.

We hebben daarom KLM direct gewezen op artikel 4.3 van de cao. Hier staat vermeld: “De KLM verbindt zich geen beslissing te nemen ter zake van boventalligheid met een collectief karakter dan na overleg met de werknemersorganisaties. Onverkort de wettelijke rechten van de Ondernemingsraad, zullen in eerste instantie de werknemersorganisaties als het adviesuitbrengend orgaan worden beschouwd.”

In reactie hierop heeft KLM laten weten dat zodra de adviesaanvragen rond zijn, wij verder geïnformeerd zullen worden. Wij vinden dit te laat, omdat we de vragen van onze leden willen kunnen beantwoorden en op grond van artikel 4.3 van de cao ook nog invloed willen kunnen uitoefenen op de voorgenomen besluiten.

Ook hebben we KLM direct laten weten dat wij ons zullen verzetten tegen gedwongen ontslagen. Wij vinden dit niet passen bij het zoeken naar oplossingen voor de huidige uitdagingen van KLM en niet in lijn met de door KLM te bewaken balans tussen de domeinen.

Reinier Castelein, voorzitter van De Unie, heeft zich gisteren ook uitgesproken over het voorgenomen besluit:

“KLM heeft ons onaangenaam verrast met de mededeling dat ze 250 arbeidsplaatsen gaat schrappen. Het gaat om indirect personeel waarvan KLM eenzijdig heeft vastgesteld dat deze medewerkers wel weg kunnen.”

“Het is niet des KLM’s om op deze wijze te communiceren over gedwongen ontslag op deze schaal. In de cao staat keurig afgesproken hoe bonden en KLM hierover in gesprek moeten. Dat gesprek heeft nog niet plaatsgevonden.”

Lees hier het volledige bericht.

Tot zover dit bericht.

Zoals altijd zijn we benieuwd naar jullie reacties. Heb je vragen of wil je ons laten weten wat jij van de situatie vindt? Stuur dan een bericht naar huug.brinkers@unie.nl.

En voor je collega’s die nog geen lid zijn van De Unie, overtuig ze van het nut van het lidmaatschap van een moderne en eigentijdse werknemersorganisatie als De Unie. Samen komen we op voor jullie belang. Juist nu is dat hard nodig!

Uiteraard houden we je op de hoogte van de verdere ontwikkelingen over de cao en de aangekondigde reductie van het aantal arbeidsplaatsen.

Met vriendelijke groet,
Huug Brinkers
Belangenbehartiger

JOUW TOEKOMST, ONZE ZORG

RECENT NIEUWS

In dit bericht willen we een update geven van ons overleg met

>>

Eindejaarsbericht De Unie: Aan het einde van het jaar is het altijd goed om even terug – en vooruit te kijken.

>>

CHROOM6 Compensatieregeling

>>