Dit is een website van vakbond De Unie, voor het grondpersoneel van KLM.

Eerste stap(je) gezet …..

Dinsdag 10 mei is het overleg met KLM gestart voor de nieuwe cao. Wij zijn daarbij nog steeds van mening dat ook de arbeidsvoorwaardelijke bijdrage van de medewerkers (onder andere het (nog) niet uitbetalen van de 2x 2,5% loonsverhogingen uit 2020 en 2021) moet stoppen.

Voorafgaand aan het cao-overleg heeft KLM in het gesprek met alle vakbonden ons het volgende laten weten:

De keuze die is gemaakt om de 2x 2,5% niet uit te betalen valt KLM niet licht. KLM is het met ons eens dat – ook in het licht van de ILO-uitspraak – vakbonden in 2020 geconsulteerd hadden moeten worden. KLM zet in op een traject om zo snel mogelijk van de door de overheid opgelegde arbeidsvoorwaardelijke bijdrage af te zijn. Voor KLM is deze arbeidsvoorwaardelijke bijdrage in deze vorm onhoudbaar; voor de eigen medewerkers en op de arbeidsmarkt. KLM is daarbij wel van mening dat het eventueel stoppen van deze arbeidsvoorwaardelijke bijdrage de verantwoordelijkheid op KLM en vakbonden legt om samen afspraken te maken die passen bij de bedrijfseconomische realiteit.

Nog niet eerder heeft KLM zich zo nadrukkelijk uitgesproken over het ‘niet meer houdbaar zijn’ van de arbeidsvoorwaardelijke bijdrage. Het is meer dan ooit voelbaar dat de inflatie oploopt en de prijzen van boodschappen stijgen. Ook voor KLM’ers. Dat de directie zich nu uitspreekt is nieuw. En ja, dat is goed nieuws. Maar daarmee zijn we er natuurlijk nog niet. Met het alleen uitspreken van goede intenties betaal je geen huur, hypotheek of boodschappen. Komende tijd zullen we dan ook blijven aandringen op het daadwerkelijk stoppen van deze bijdrage. Immers, dat is en blijft ons doel.

Cao
En er is natuurlijk meer te bespreken met KLM dan het inkomen. Daarom zijn we – parallel aan de discussie over de arbeidsvoorwaardelijke bijdrage – ook gestart met het inhoudelijk cao-overleg voor de grondmedewerkers.

In het overleg van gisteren hebben vakbonden hun voorstellen toegelicht. Voorstellen die betrekking hebben op de thema’s werkdruk, arbeidsmarkt en vergoedingen. Daarnaast moet wat ons betreft – naast het inkomenseffect van het stoppen van de arbeidsvoorwaardelijke bijdrage – uiteraard ook een goede loonafspraak worden gemaakt.

Voor KLM zijn er nog voldoende ‘uitdagingen’. Maar gelukkig zien we ook tekenen van herstel. Het doel van De Unie is dan ook om zo snel mogelijk de arbeidsvoorwaardelijke bijdrage te laten stoppen EN afspraken te maken over een nieuwe cao. Een nieuwe cao die ook recht doet aan de enorme inspanning die KLM-medewerkers (nog) elke dag leveren om KLM door de crisis heen te helpen.

Het volgende cao-overleg staat gepland voor maandag 23 mei. In dit overleg zal KLM de eigen cao-voorstellen bekend maken en toelichten. Uiteraard zijn wij daar erg benieuwd naar.

We houden je op de hoogte.

Wil jij je ook gehoord voelen? Voor maar €8,95 p.mnd staan wij met veel plezier en professionaliteit voor je klaar.

*In het word-lidformulier kun je nog steeds kiezen voor uitgestelde betaling. Zo ga jij pas betalen wanneer de contributie van je huidige vakbond afloopt. Geen dubbele kosten dus!

RECENT NIEUWS

Op 1 juli 2023  is de Wet Toekomst Pensioenen (WTP) in werking

>>

Eindejaarsbericht De Unie: Aan het einde van het jaar is het altijd goed om even terug – en vooruit te kijken.

>>

CHROOM6 Compensatieregeling

>>