Dit is een website van vakbond De Unie,
voor het grondpersoneel van KLM.

Eerste positieve stap in het overleg

Gisteren heeft KLM de krant weer gehaald. Nu ging het over een impasse in het overleg tussen vakbonden en KLM. Maar de wonderen zijn de wereld nog niet uit. Terwijl de krant gedrukt werd, ontstond er voor het eerst wat ruimte in het overleg. En daar zijn we uiteraard blij mee. In deze info volgt een korte toelichting.

  1. ‘Geen gedwongen ontslagen’
    In het kader van Back on Track is dit voor De Unie een belangrijk punt. Wij hebben grote moeite met de reductie van het aantal arbeidsplaatsen in de grondorganisatie en vinden ‘gedwongen ontslagen’ niet acceptabel. Een garantie over ‘geen gedwongen ontslagen’ lijkt nu haalbaar, mits we in staat zijn om met KLM afspraken te maken over een aantal ’tools’ waarmee KLM de boventalligheid kan ‘managen’. Omdat we daarvoor zelf ook al suggesties hebben gedaan (onder andere vrijwillig vertrek), zijn we positief gestemd. Met KLM hebben we ideeën en suggesties uitgewisseld en gaan we hierover verder met elkaar in gesprek.
  1. Bijlage 15
    In de vorige cao is al afgesproken dat we bijlage 15 moeten moderniseren. Ook de ondernemingsraad heeft in haar eerste oordeel over Back on Track geconcludeerd dat de huidige bijlage 15 niet toepasbaar is. In de gesprekken over bijlage 15 heeft De Unie steeds benadrukt dat de waarde van de huidige regeling een belangrijk uitgangspunt is. KLM is nu bereid dit uitgangspunt ook onderdeel te laten zijn van de gesprekken en heeft globaal een eerste inventarisatie van de waarde gemaakt voor verschillende leeftijdscategorieën. Grote vraag daarbij is en blijft hoe we omgaan met het effect van veranderde wet- en regelgeving (sociale voorzieningen en pensioenmogelijkheden). Dit laatste is de afgelopen jaren natuurlijk enorm veranderd (lees: verslechterd).
  2. Cao
    De Unie heeft aangegeven niet zomaar akkoord te kunnen gaan met verslechteringen van de Grond cao. Voorstellen die de flexibiliteit verbeteren, zijn voor ons alleen bespreekbaar als er is nagedacht over ‘vrijwilligheid’ en een vorm van ‘compensatie’. Rekening houdend met dit punt heeft KLM opnieuw een toelichting gegeven bij een aantal gewijzigde voorstellen.

    De flex-voorstellen waarover opnieuw gesproken is, hebben betrekking op de verhouding flex-vast, het inroosteren van 10-uursdiensten (alleen voor techniek), het indelen van lossen KV-uren (beperking en compensatie) en een incentive voor het verkorten van de aanzegtijden voor R-diensten. Daarnaast lijkt KLM bereid enigszins terug te komen op eerder voorgestelde versoberingen van ouderenregeling die betrekking heeft op tijdelijke deeltijd voorafgaand aan pensioen (TDVAP), al dan niet in combinatie met de RVU-regeling.


Samengevat zijn we dus voorzichtig optimistisch. Er is ineens ‘een gesprek’, waarbij KLM ons begint tegemoet te komen. Daar zijn we, gezien de afgelopen maanden, blij mee. Nu maakt ‘één zwaluw nog geen zomer’. Er is zeker nog geen overeenstemming en er zijn nog flinke ‘hobbels’ te nemen (onder andere nog steeds 2x nullijn voor de lonen en geen beweging op IPB).

Woensdag 26 maart worden de gesprekken hervat. We houden je uiteraard op de hoogte. En mocht je vragen of opmerkingen hebben, stuur dan een bericht naar huug.brinkers@unie.nl.

Als laatste nog even het volgende…

Van leden hebben wij begrepen dat het KLM niet lukt om op sommige plaatsten in de organisatie nieuwe roosters tijdig te publiceren. Voor medewerkers is dit uiteraard niet fijn. Wij hebben KLM hierop gewezen en verwachten op korte termijn een reactie.

Met vriendelijke groet,
mede namens de delegatieleden,

 

Huug Brinkers

Belangenbehartiger

JOUW TOEKOMST, ONZE ZORG

RECENT NIEUWS

De afgelopen periode hebben we opnieuw meerdere keren overlegd met KLM over

>>

We hebben je al eerder laten weten dat volgens de Grond-cao (artikel

>>

Eindejaarsbericht De Unie: Aan het einde van het jaar is het altijd goed om even terug – en vooruit te kijken.

>>