Zoals we eerder hebben bericht, verlopen de cao-onderhandelingen uiterst moeizaam. Ook deze week stonden er twee overlegdagen gepland. Na de eerste dag hebben we echter besloten dat verder praten over grond specifieke onderwerpen op dit moment geen zin heeft. Het overleg dat voor vandaag gepland stond, gaat dan ook niet door.
Het grootste obstakel op dit moment is dat De Unie en KLM volledig van mening verschillen over de nieuwe cao. KLM wil ‘de rem’ op de loonontwikkeling (nullijn) zetten en is vooral op zoek naar productiviteitsverbeteringen. Dit gaat, als het aan KLM ligt, ten koste van de werkgelegenheid en de cao bij Grond. Ook is er bij KLM nog weinig tot geen bereidheid om echt in gesprek te gaan over de modernisering van de IPB-regeling.
Er wordt hard gewerkt in het gronddomein (hoge werkdruk), en het niet kunnen benutten van de volledige capaciteit van KLM heeft vooral te maken met het tekort aan vliegers. Dit heeft een flink negatieve impact op het resultaat van KLM. Desondanks begrijpen we de situatie bij KLM en snappen we ook dat voor de ambitieuze en noodzakelijke investeringen (vooral in de vloot) betere resultaten nodig zijn. Het vergroten van de verdiencapaciteit, het terugdringen van het ziekteverzuim, het heroverwegen van investeringen, enzovoort, vinden we allemaal prima. Maar we accepteren geen verslechtering van de arbeidsvoorwaarden bij Grond. Wij willen ‘normale’ cao-afspraken.
Uitslag poll
Ook de uitslag van de onlangs door De Unie gehouden korte poll over de flexibiliteitsvoorstellen van KLM toont nog maar eens aan dat er geen draagvlak is voor de voorstellen van KLM. Ook het commentaar bij de vragen was vaak ‘erg duidelijk’. Onder medewerkers die in ploegendienst werken, is:
- 88% tegen het verkorten van de aanzegging van de R-dienst van 4 naar 1 dag.
- 82% tegen het opheffen van de beperkingen voor inzet van de R-dienst.
- 82% tegen 4×10 uur nachtdienst.
- 68% tegen het inzetten van KV in alle diensten.
- 60% tegen de R-dienst uit het basisrooster.
- 60% tegen supervroege diensten van 8 uur.
- 54% tegen het ophogen van KV van 32 naar 50 uur.
Hoe verder?
Het cao-overleg binnen het Cabine-domein moet volgende week nog starten. Ook bij de Vliegers is het cao-overleg nog niet begonnen. Daar is men al maanden bezig om te proberen overeenstemming te bereiken over het ‘runnen’ van de zomeroperatie van 2025.
Daarom hebben wij besloten ons eerst – onder andere met de kaderleden – verder te beraden op de situatie. Voor dit jaar staan er ook geen overlegdata meer gepland. Eind januari 2025 staan er wel overlegdata gepland om in multi-verband (met alle bonden uit alle domeinen) verder met KLM te praten over alle gezamenlijke onderwerpen, zoals de loonruimte.
Tot zover dit bericht. We realiseren ons dat het geen vrolijk bericht is. Uiteraard houden we jullie, zoals altijd, op de hoogte van het vervolg.
Wil je reageren? Stuur dan een bericht naar huug.brinkers@unie.nl.