Afgelopen woensdag zijn de cao-onderhandelingen met KLM hervat. Aan het bespreken van de inhoud voor een nieuwe cao zijn we eigenlijk niet toegekomen. We hebben vooral gesproken over over de informatieplicht die KLM op grond van de huidige cao heeft ten aanzien van Back on Track en het recht van vakbonden om als eerste advies uit te brengen.
Artikel 4.3 van de cao
KLM heeft enige tijd geleden aangekondigd dat er bij het grondpersoneel – als onderdeel van de herstructurering Back On Track – ongeveer 250 banen zullen verdwijnen. Daarbij zijn volgens KLM gedwongen ontslagen niet uitgesloten.
De Unie heeft direct aangegeven gedwongen ontslagen niet acceptabel te vinden. Daarnaast hebben we KLM gewezen op artikel 4.3 van de cao, waarin het eerste adviesrecht van de vakbonden is beschreven. Na enige discussie hierover met KLM hebben we een werkwijze afgesproken waarbij de vakbonden beter en meer gedetailleerd geïnformeerd gaan worden, advies kunnen geven en vervolgens de ondernemingsraad ook advies kan uitbrengen.
Tijdens het overleg heeft KLM ons verder geïnformeerd en hebben wij extra vragen gesteld, waarvan een aantal nog beantwoord moeten worden. Het gaat dan om een meer gedetailleerde financiële onderbouwing, de impact van het verdwijnen van de banen in de organisatie van KLM en de personele gevolgen. Pas nadat wij alle informatie hebben ontvangen, zullen we een advies kunnen geven, zoals in de cao beschreven. We hopen dat KLM ons snel verder informeert en dat er daarmee ook snel meer duidelijk wordt.
Nog even het volgende
In de huidige cao’s bij KLM zijn afspraken gemaakt over een eventuele extra loonsverhoging. Deze verhoging is afhankelijk van een berekening (zie *) die gebaseerd is op een zogenaamde CBS-prijsindex. Omdat in de cao’s verschillende peildata zijn afgesproken, blijkt nu dat in het Cabine- en Cockpitdomein een extra loonsverhoging van 0,1% zal plaatsvinden. Op basis van de berekening in het gronddomein vindt er geen correctie plaats.
KLM heeft ons hierover geïnformeerd. Wij vragen ons echter af of in een bedrijf waar polarisatie tussen de diverse groepen werknemers als een groot probleem wordt gezien, dit een wenselijke situatie is. Ja, KLM volgt de gemaakte afspraken in de cao’s, maar had ook anders kunnen besluiten. Zeker ook omdat de huidige cao op 1 maart afloopt en we – in een voor KLM uitdagende periode – alle zeilen moeten bijzetten om tot een nieuwe cao te komen.
Tot zover weer deze update
Omdat er geen onderhandelingsdata meer waren afgesproken, worden deze nu gepland. We houden je op de hoogte van het vervolg. Heb je vragen of opmerkingen, laat het ons dan weten. Reageren kan door een bericht te sturen naar huug.brinkers@unie.nl.
Met vriendelijke groet,
Huug Brinkers
Belangenbehartiger
* 1 januari 2025: Indien de door het CBS vastgestelde ‘Jaarmutatie afgeleide consumentenprijsindex’ in oktober 2024 meer is dan 3%, dan wordt per 1 januari 2025 de loonsverhoging van 3% aangevuld met het meerdere met een maximum van 2,0%.